2013. május 4., szombat

Nosztalgia I. - avagy az ifjukoromban rongyosra nezett francia filmek

Koztudott, hogy altalaban veve az angolok es a franciak nem nagyon kedvelik egymas (ez valoszinuleg tortenelmi okokra vezetheto vissza). Egyesek szerint a franciak pedig nemcsak az angolokat nem szeretik, hanem magukon kivul senki mast sem. En nem nyilatkozom a temaban, mert meg nem toltottem el huzamosabb idot Franciaorszagban (leszamitva, mikor  1993 oszen az iskolaval elbuszoztunk Londonba, meg vissza, mely ut soran Parizst is utba ejtettuk egy delutan erejeig, de errol majd egy kesobbi posztban reszletesebben megemlekezem) es francia emberkeket sem ismerek. Pontosabban volt szerencsem egy francia fiatalemberrel randevuzni, na, mondjuk rola tenyleg nem vagyok jo velemennyel, de ezt most hagyjuk is. :-)

Visszaterve az angol-francia temara: bar itt egyes iskolakban lehet franciat tanulni, en nem latnam, hogy nagyon benne lennenek a koztudatban a francia dolgok: nagyon kiakadtam peldaul, mikor kiderult szamomra, hogy Rom nem ismeri azokat a francia filmeket, amiket mi otthon regen rongyosra neztunk. Nem hallott meg Alain Delonrol, Belmondorol es meg sorolhatnam. A francia irodalom is ismeretlen szamara: Balzac, Russeau, Stendhal es a tobbi nagy nev sem ismeros az o fulenek, pedig az uram eleg muvelt, olvasott ember. Nekem egyik legnagyobb olvasmanyelmenyem amugy a Voros es fekete volt. Most, hogy ezt leirtam, kedvet is kaptam hozza, hogy ujra elovegyem a konyvet: erdekes lesz felnott fejjel olvasni azt, amit mar tizenhet eves koromban egyszer elolvastam.

Hu, es hat mekkora bun mar nem megnezni par jo kis francia filmet! Persze nekem is van potolnivalom ezen a teren, de azert van nehany olyan alkotas, amit sokszor lattam es amit soha nem tudok megunni. Ime nehany pelda:

1. Az Eretlenek cimu film a tipikus kis zenejevel meg a vicces karaktereivel es az egyik kedvenc jelenetemmel, melyben az eretlenek erettsegiznek es az oruletbe kergetik a rendorfonokot, akit - mint ahogy az igazgatonot es a es a tobbi tanart is - amugy is vegig szivatnak az filmben.



2. A szuletesi evemben (1990-ben... na jo, nem... szoval 1981-ben) keszult nagyon furcsa hangulatu Profi a fantasztikus, amugy bergyilkost alakito Belmondóval es felejthetetlen zenevel, a vegen pedig garantalt sirassal:




3. A Sok penznel jobb a tobb (a bekezdes alatt talalhato linkre kattintva az egesz film megtekintheto, es magyarul!) cimu  film, amit anno a csaladdal szinten rongyosra neztuk anno: a vigjatekban a Daniel Auteuil altal jatszott karakter es az IQ bajnok lakotarsa bankot rabolnak, de egy csoppet nem ugy alakul a dolog, ahogy azt eltervezik. Kedvenc jelenetem az, mikor otthon elprobaljak, hogy hogyan fognak beszabadulni a bankba. "Semmi panik, bankrablas!" - aki latta es szereti a filmet, annak errol a hivomondatrol beugrik a jelenet :-) Sajnos linket nem talaltam konkretan ehhez a reszhez, ugyhogy meg kell neznetek az egesz filmet  :-)


4. A Kellemes husveti unnepeket cimet viselo 1984-ben keszult vigjatek (foto a bejegyzes elejen), szinten Belmondoval es az akkor tizennyolc eves Sophieu Marceau-val. Sajnos ehhez sem talaltam a youtube-on videot, de mindenkeppen szeretnem megszerezni valahonnan a filmet, megneznem ujra, mert emlekeim szerint nagyon jokat lehet rohogni rajta! 

5. Es ha mar szo esett Sophie Marceau-rol, akkor mindenkeppen meg kell emlitenem a Hazibuli cimu filmet, amit szerintem meg a mai napig sokszor adnak a magyar televizioban es amit szinten sokszor megneztem a novereimmel kisiskolas koromban. Hogy nekem akkor milyen nagynak tuntek ezek a bulizo gyerekek! Ki ne emlekezne a hiresse valt betetdalra, a foszabalyzos jelenetre, a fulhallgatos tancra vagy Poupette-re es annak magyar hangjara? 


6. Utolsokent pedig ime egy film, nem is olyan regrol: az Amelie csodalatos elete. Bar mikor eloszor neztem a filmet engem a lany neha kicsit idegesitett benne, a filmet ujra es ujra megneztem. Szerintem nagyon egyedi, kulonos hangulatu alkotas, szep szinekkel es bajos kis zenevel :-)


Egeszen kedvet kaptam egy kis mozizashoz... Azt hiszem megszerzek parat ezekbol a filmekbol (a legjobb lenne a magyar valtozat, de angol felirattal), az uramat a teve ele ultetem es a szekhez kotozom, a kezebe pedig belenyomok egy pohar jofele francia bort. 

A filmmaraton vegere majd rajon, hogy talan nem is olyan kellemetlenek a franciak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése